Jdi na obsah Jdi na menu
 


4.7. - První hřebenovka Orlickými horami a rozhledna Dobrošov

   V Orlických horách existuje poměrně slušná síť cyklobusů. Na propagační materiály narazíte téměř všude a zjistíte, že většina jich jede na sedlo Šerlich. To je dosti vysoko a tak se využití cyklobusu přímo nabízí. S odjezdem v 8:25 z Nového Města nad Metují jsme si museli nechat speciálně posunout čas snídaně. Nesetkalo se to s úplně kladným ohlasem, ale nakonec se zadařilo. Deset minut před osmou ranní jsme se vydali k busu. I když přes den byla slušná horka, po ránu, v údolí Metuje, bylo chladno. Dorazili jsme 10 minut před odjezdem a čekali. A čekali a čekali a na sluníčku se začali vařit. Těsně po deváté přifrčel bus s přívěsem a začalo se nakládat. Řidič brblal, že je to hrozná práce a chce závozníka jako vloni. Nakonec jsme se vešli a mohli vyrazit. Dal jsem se s řidičem do hovoru a dozvěděl se nějaké detaily o provozu těchto linek. Základní pravidlo tvrdí, že jízdní řád je pouze orientační a jezdí se tak, jak to jde... Tedy pozdě. A když je plno, máte smolíka. Další totiž jede odpoledne...

   Cyklistické zážitky se dostavily již v Deštném v Orlických horách, naštěstí nebyly naše. První nadšenci totiž stoupali na Šerlich. Ze začátku jsem to bral s nadhledem, postupem času, když stále nebyl konec kopce, jsem tyto odvážlivce začal vážně obdivovat. Přeci jenom jsme trošku pohodlnější a nehodláme jezdit na krev. Sláva cyklobusu, do kterého se vejdete. S vykládáním kol pomohli řidiči jiných cyklobusů, kteří dorazili před námi. Bylo to hned a mohli jsme jít na to.

  Tento výlet byl naplánován severním směrem. Prvním záchytným bodem byla Masarykova chata na Šerlichu. Lehce jsme se občerstvili, pokochali výhledem a potěšeni příjemnou teplotou jsme se vydali na cestu. Plán byl takový, že se budeme držet trasy 4071. Hned na Šerlichu je možnost se odpojit a ušetřit sjezd a výjezd přes Šerlišský mlýn červenou hřebenovkou. Na cyklomapách je značena jako nedoporučená/zakázaná. Začátek byl v pohodě, tak jsme to risknuli. Po pár stovkách metrů jsme narazili na první problémy. Těmi byly davy pěších. Navíc se cesta zhoršovala, plnila se většími kameny a začala být na hranici našich schopností. Takticky jsme tedy zvolili pěší variantu a příjemně se prošli. Na rozcestníku Bukačka se pěší odpojili po zelené a i cesta se výrazně vylepšila. Opět jsme nasedli a pokračovali kolmo. Na Polomském sedle jsme se napojili znovu na 4071, která mezitím vedla dolů a znovu nahoru. Přehoupli jsme se přes malý vrcholek a začali si užívat dlouhého sjezdu.

   Do Olešnice v Orlických horách se dalo jet přímo z kopce, ale byla by škoda se nepovozit. Vzali jsme to tedy oklikou přes Česko-Polský hraniční bod Číhalka. Na náměstí  v Olešnici jsme se rozhodli poobědvat. Rychle a celkem chutně, včetně nabídky dezertů, jsme nabrali síly na další klesání. Po obědě nás provázela trasa 22. Překonali jsme krátké, ale celkem výživné, stoupání do Dlouhého. A pak zase dolů. Před Českou Čemrnou se objevila navigační cedulka s popiskem Peklo. Podle mapy stálé klesání. Nicméně jsme chtěli navštívit rozhlednu v Dobrošově a tak nás čekalo ještě malé stoupání.

   Nad Dobrošovem jsme se vykoukli z lesa a před námi parkoviště u Pevnosti. Neměli jsme to v plánu, ale zvědavost byla větší. Alespoň zvenčí jsme si prohlédli Pevnost Dobrošov. Celý prostor obchází naučná stezka, je možné jít i do podzemí. Zkrátka velice zajímavé místo Druhé světové války. Ze "střechy" budovy N-S 72 Můstek je daleký rozhled směrem k Náchodu a mimo jiné i na rozhlednu na protějším vrchu. To byl poslední cíl dnešní cesty.

   Rozhledna je součástí Jiráskovy chaty. Pohledem od protější pevnosti jsme nečekali nějak zvlášť odlišný výhled. Ale vše bylo jinak. S ohledem na umístění rozhledny na kraji Orlických hor se z ochozu otevírá nádherný pohled k Rozkoši a mnohem vzdálenějším cílům. Pokud by někdo myslel, že výhled z pevnosti mu postačuje, okradl by se o mimořádný zážitek. Po posilnění na zbytek klesání jsme dokončili poslední úsek cesty. Celkem tedy naprosto pohodový výlet, který s ranním sprintem do Nového Města nad Metují měřil 44 km s převýšením 714 m (alespoň podle www.cykloserver.cz).

2010_07_04---hrebenovka-a-dobrosov---trasa.jpg

 2010_07_04---hrebenovka-a-dobrosov---profil.gif

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář